Wednesday, August 27, 2008

satu panggilan diterima-

aduh!

hari minggu pun aku kena bangun. bising, bingit deringan telefon kacau tidur aku. aku ke meja tulis lantas mencapai telefon bimbit ku.

"hello? siapa ya lagi call pagi2 begini?"

"oh ya, andy kenapa?"

"ah,aku capek sich! bisa ketemu lain waktu kan?..aku mau rest di rumah,sorry ya.ok,daaa"


-klik*


aku terus sambung tidurku dan telefon lagi berbunyi. aduh!!

terpapar nama andy di screen bimbit ku. ahhh, biarin aja..

tak tahu kenapa suara andy terburu-buru mahu ketemu sama aku, katanya penting bangat mau ketemu aku, juga di bilang ini tentang soal hidup dan mati.

aku hiraukan aja..

"jangan bercanda dong! aku lagi keletihan dan tambah aku moody-period pain-"

aku merengus dalam hati.

andy seorang yang selalu usik aku, ini pasti mau kenakan aku pada hari minggu.

besok aja aku call dia.

kali ini aku switch telefon aku ke silence mode. aku mau tidur nyeyak tanpa digangu oleh sesiapa pun makluk di muka bumi ini..



............





aku sudah terjaga dari tidur, lagi nikmati susu panas di luar jendela. wah,asyik ya tidur semalam dan terjaga dalam keadaan yang bagus. aku lihat cuaca di luar nyaman, mau ajak andy temankan aku ke laundry dan ke bandar, lawan main mesin game. andy sering kalah sama aku kalau kita lagi bertaruh untuk game tekken. aku selalu guna Brian dan andy guna Eddy.

aku tersenyum fikirkan tentang niat andy mau kenakan aku. ahh, ada2 aja si andy. bendel!

aku call andy beberapa kali tapi tidak di angkat,kenapa ya? pasti merajuk tentang awal pagi tadi..isk,aku mandi dulu kalau begitu.



Ting tong, ting tong*

loceng pintuku bebunyi dan ketika itu aku sudah mau ke kamar mandi.

"mungkin si andy di luar,belum call sudah ke mari,tahu aja naluri hati aku ya dia!"
bisik hatiku dan tersenyum girang*

aku buka pintu dan terkejut dengan kehadiran Lily, adik perempuan andy.
wajahnya terlalu suram. aku menjemput Lily ke dalam. aku ke dapur ambilkan air putih buat si lily.
pasti Lily lagi bergaduh sama teman lelakinya, biasa dia akan ke rumahku dan bermalam disini.
Lily adik bongsu dalam keluarga andy dan dia terlalu rapat sama aku dan andy.

Aku ke ruang tamu, memberi gelas minuman ke Lily. Lily terus memeluk aku dan menangis.

" ini pasti lagi gaduh sama boyfriend ya kan? ayuh, minum air nya dan bilang sama kakak kenapa ok?"

Lily berhenti menangis dan terus memandang aku. sayu dan sedih bangat.

"kakak, andy sudah pergi tinggalkan kita, dia kemalangan tengah malam semalam di jalan raya, kami di beritahu tentang itu tadi pagi..sekarang di rumah lagi sibuk uruskan perkebumian.."

aku lantas mencapai telefon bimbitku, check telefon ku dan lihat di senarai panggilan masuk.

aneh, andy tidak call aku awal pagi tadi.

aku terkejut dan terdiam.

terasa sunyi dan gelap*

.....................................




i gonna miss you andy*






2 comments: